Wednesday 4 April 2012

Kerana Sebiji EPAL " cari pasangan"





   

Assalamualaikum kwn2.. haii =) da lama qin x update blog ni.. puhh2.. behabuk sudaa. haha..  kali ni qin nk share ngan u allz about lagu nasyid nim.. dlu qin penggemar nasyid.. stiap mggu mesti, pasti, sepastinya akan tggu carta Nasyid Minggu Ini (NMI) x len x bukan @ TV1 .. ngeee.

Igt x dulu2 cter org2 tua kite or Ustaz n Ustazah kat skul yg berkisahkn sebegini..... ( ' ',)

suatu ketika dahulu ad seorg lelaki tersesat di dalam perjalanannya, saat itu dirinya terlalu lapar... dy berjalan menyusuli arus sungai yg ada untuk mencari jalan keluar. sementara perutnya berada dlm keadaan lapar, dy ternampak sebiji EPAL terapung2 di permukaan sungai berhampiran dengan tebingnya.. dgn tidak berfikir , secara tidak lansung dy telah mengambil dan memakan epal tersebut. setelah epal tersebut habis tiba2 dy terfikir akan HARAM nye dy memakan buah tersebut tanpa pengetahuan dan izin pemiliknya... Begitu takutnya dy akan siksaan Allah di hari akhirat nanti. dy telah membuat keputusan untuk mencari siapa pemilik Epal tersebut dan ingin meminta Halal akan buah yg di makan tadi. dengan mengikut arus Epal itu datang , akhirnya dy ternampak sebuah kebun epal dan disitu ada seorang lelaki tua yg sedang mengutip buah Epal. Lantas dy bertanya kepada lelaki tersebut, siapakah pemilik kebun Epal ini pakcik? sy ingin meminta halal daripadanya kerana td sy termakan buah epalnya dan ketika itu sy tidak terfikir pun kepunyaan siapakah epal ini kerana berada dalam keadaan yg teramat lapar. Lalu pakcik tersebut menjawab, sy lah pemiliknya... dan sekiranya saudara ingin sy menghalalknnya, adakah saudara sanggup tunaikn apa sahaja permintaan sy? dengan Yakin dan inginkan penghalalan drpd hal tersebut, dy menjawab sy sanggup pakcik asalkn epal yg dimakan td dihalalkan keatas sy..

Kalau begitu, pakcik ingin kamu nikahi anak perempuan pakcik yg zahirnya xsempurna seperti wanita lain. kaki tangannya semua lumpuh... dengan tidak teragak2 lelaki tersebut bersetuju... Pakcik itu membawa lelaki tersebut ke rumahnya untuk di tunjukkan bakal isterinya. dy mampu berserah kpd Allah dan mgkin i2 adalah jodohnya. asalkn punyai Iman itulah yg paling PENTING n TERBAEK buatnya

Lelaki tersebut terkejut melihat wanita tersebut kerana tidak serupa dengan yg di khabarkn oleh ayahandanya td.. dikatakan zahirnya xsempurna tetapi apa yg dilihat semuanya lengkap... dan di khabarkn kepadanya oleh lelaki tua tersebut i2 cuma kiasan sj yg memberi mkna suci seorg wanita yg akan dikahwini. lelaki tersebut terharu dan lantas bersyukur kepada Allah S.W.T.

Ketulusan itu membawa Kebaikan...

* serba sedikit daripada cerita ini terkandung kisah ini di dalam nasyid diatas..=)



No comments:

Post a Comment